De coronacrisis pakt verschillend uit voor bedrijven, afhankelijk van de branche waarin ze actief zijn.
Het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet’s, ziet dat thuiswerkers fors meer koffie kopen, terwijl de levering aan de horeca terugloopt.
Biochemieconcern DSM scoort met de levering van voedingsingrediënten, maar de vraag naar industriële materialen gaat hard achteruit.
Het effect van de corona-uitbraak heeft een sterk verschillende invloed op bedrijven. Waar sommige bedrijven profiteren, hebben anderen het extreem zwaar.
Dat is ook terug te zien in de stroom van halfjaarcijfers van beursgenoteerde ondernemingen die in juli en augustus met de resultaten naar buiten komen.
Dinsdag was het de beurt aan twee bedrijven die zowel voor- als nadelen hadden van de coronacrisis. Bij koffiegigant JDE Peet’s ging het minder met de verkoop voor de horeca, maar thuiswerkers compenseerden dat in hoge mate. En biochemieconcern DSM presteerde sterk met voedingsingrediënten, maar de levering van speciale materialen voor onder meer de auto-industrie ging een stuk minder.
Luxe koffie voor thuis helpt Douwe Egberts
Het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet’s. heeft in het eerste halfjaar een recordomzet gehaald met koffie voor thuisdrinkers, nu veel mensen de voorbije maanden thuiswerkten.
De tak die levert aan de horeca en bedrijven had juist het een stuk zwaarder. Het moederbedrijf van Douwe Egberts zag bij dat laatste onderdeel sinds juni wel herstel optreden en rekent erop voor heel dit jaar een omzetgroei te kunnen behalen.
Consumenten die koffie voor thuis kochten deden dat niet alleen om hun kopje koffie van op kantoor te vervangen, maar kozen ook voor wat meer luxe. De duurdere koffiesoorten van JDE Peet's, zoals de koffie in aluminium cups, maar ook duurdere koffiebonen en gemalen koffie verkochten beter. Op die koffiesoorten is de winstmarge hoger. Daarmee werd het grotendeels wegvallen van de divisie voor koffie buitenshuis deels opgevangen.
Een andere trend tijdens de pandemie waren meer bestellingen via webwinkels. De e-commerceactiviteiten van JDE Peet's, dat ook merken als Tassimo, L'Or en Pickwick heeft, groeiden met 63 procent in het eerste halfjaar en het bedrijf investeerde daar flink in.
Ook de komende tijd blijft JDE Peet's geld steken in e-commerce en zaken als abonnementsdiensten voor koffie. Om kosten te besparen besloot de onderneming juist minder geld uit te geven aan reclame de afgelopen tijd. Die uitgaven worden wel weer opgevoerd in de tweede jaarhelft.
De totale omzet van JDE Peet's daalde met 2,9 procent tot 3,2 miljard euro. De thuistak groeide echter in Europa, de grootste markt voor het bedrijf, met 3,7 procent.
Ook het Amerikaanse Peet's zag de opbrengsten stijgen. Als onderliggende winst zette JDE Peet's een bedrag van 393 miljoen euro in de boeken. Dat was een stijging van 12 procent op jaarbasis.
Het koffiebedrijf, dat eind mei naar de beurs in Amsterdam ging, durft het weer aan om verwachtingen uit te spreken voor heel dit jaar. Het bedrijf rekent erop op eigen kracht de omzet te kunnen laten groeien. De operationele winst (ebit) groeit tussen de 5 en 8 procent en JDE Peet's denkt zijn doel om de schulden per halverwege volgend jaar terug te hebben gedrongen tot maximaal drie keer het bedrijfsresultaat (ebitda) te gaan halen.
DSM scoort met voedingstak, minder vraag naar industriële materialen
Ook voor biochemiebedrijf DSM blijkt Covid-19 een dubbel gezicht te hebben.
De voedingstak van DSM, die ingrediënten levert voor de voedingsindustrie, zag de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 9 procent klimmen tot 1,6 miljard euro. De tak die speciale materialen maakt voor de industrie, boekte daarentegen een omzetdaling van van 25 procent, onder meer omdat de vraag vanuit de auto-industrie haperde.
Per saldo boekte DSM in het tweede kwartaal een 2 procent lagere omzet van 2,2 miljard euro. De operationele winst vóór afschrijvingen en amortisatie van goodwill (ebitda) kwam in het tweede kwartaal uit op 388 miljoen euro, een daling van 19 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Voor heel 2020 houdt DSM vast aan de prognose dat de aangepaste operationele winst bij de voedingstak rond de 5 procent zal stijgen (mid-single digit). Maar voor de divisie die speciale materialen aan de industrie levert, geeft DSM geen prognose vanwege de onzekerheid over het verloop van de coronacrisis.